דרמה: חוק האזרחות לא עבר בהצבעה במליאת הכנסת

איתי גדסי ואבי רבינא No Comments on דרמה: חוק האזרחות לא עבר בהצבעה במליאת הכנסת

ההצבעה על החוק הפכה להצבעת אמון בממשלה, אך למרות זאת החוק לא עבר ו-59 חברי כנסת בלבד הצביעו בעד החוק, מול 59 שהביעו נגד. ח"כ שיקלי מימינה הצביע נגד החוק יחד עם האופוזיציה

צילום: ישראל רובין
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הקואליציה לא הצליחה לאשר במהלך הלילה (בין שני לשלישי) את הארכת חוק האזרחות במתכונתו הנוכחית. 59 חברים הצביעו נגד הצעת החוק ו-59 התנגדו לחוק. חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה התנגד להצעה, יחד עם סיעות האופוזיציה.

ההצבעה על החוק הייתה שמית והוגדרה כהצבעת אמון במשלה, אך הממשלה לא נפלה מאחר ולא היה רוב להצבעה. במהלך הלילה התקיים דיון סוער באשר לאישור החוק בו השתתפו חברי הכנסת מכלל המפלגות, חברי הכנסת מהאופוזיציה קראו קריאות בושה ובוז לממשלה.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד פעלו במהלך כל הלילה לאשר את החוק וקיימו שיחות עם חברי הקואליציה.

קודם לכן לפנות בוקר הגיעה שרת הפנים איילת שקד להבנות עם מרצ ורע"מ ולפיהן חברי הכנסת הערבים וחברי מרצ יתמכו בחוק בתמורה להארכת חוק האזרחות הנוכחי בחצי שנה וכאלף ושש מאות פלסטינים יקבלו מעמד חוקי בישראל, בנוסף תקום וועדה שתבחן את מעמדם של פלסטינים מבקשי מעמד מכוח איחוד משפחות. אך כאמור החוק לא עבר, בקואליציה יבקשו להעלות את החוק פעם נוספת להצבעה.

לאחר ההצבעה בצו האזרחות נרשם שוויון 59 והארכת הצו לא אושרה, כאמור.

חוק האזרחות והכניסה לישראל קובע עיקרון לפיו שר הפנים לא יעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב האזור, ולתושב או אזרח איראן, לבנון, סוריה ועיראק. כן קובע החוק כי מפקד האזור לא יהיה רשאי להעניק לתושב אזור יהודה, שומרון וחבל עזה היתר לשהייה בישראל.

ח"כ אחמד טיבי נואם | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עם זאת, החוק מגדיר חריגים וסייגים לאיסור על הענקת אזרחות, היתר הישיבה או היתר שהייה בישראל. מקצתם של החריגים היו בחוק מלכתחילה, ורובם נוספו בתיקוני חקיקה ב- 2005 וב- 2007. סייגים אלה מאפשרים מתן היתרים לבני זוג וילדים, היתרים למקרים הומניטריים מיוחדים, היתרים למטרת טיפול רפואי, עבודה או למטרה זמנית שלא תעלה על שישה חודשים.

ח"כ בצלאל סמוטריץ | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בציונות הדתית תקפו את הממשלה: "זהו בוקר עצוב. בנט ושקד מכרו הלילה את מדינת ישראל. הזוג שבנה קריירה על שקרים והונאות וערק לשמאל העניק את נכסי צאן הברזל של מדינת ישראל לתומכי הטרור".

"כדי לקנות את אצבעו של עבאס איילת שקד, הסכימה אמש להעניק לפלסטינים את "זכות השיבה" בתשלומים, עיקרה את הוראת השעה שהיתה מחוררת גם כך והפכה אותה לנזק".

ח"כ יעקב ליצמן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"כל העת, הממשלה סירבה לקיים ולו דיון אחד על מנת להגיע להסכמות עם האופוזיציה והעדיפה להגיע להסכמות מסוכנות עם תומכי הטרור. אכלו את הדגים המסריחים וגורשו מן העיר. יש עוד מישהו במדינת ישראל שמאמין שטובת מדינת ישראל לנגד עיניהם ולא תועלתם האישית? בושה".

הליכוד: "עסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט לפיד ושקד לבין רע"מ ומר"צ התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו. בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל".

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת. הליכוד דורש מהממשלה לעשות את המעשה הציוני ההכרחי והנכון שנהנה מרוב עצום בכנסת ולהעביר מיד את חוק יסוד ההגירה. החוק מהווה פתרון כולל ואמיתי לאתגר איחוד המשפחות, המסתננים והמהגרים הבלתי חוקיים".

בימינה הגיבו להתקפות: "האופוזיציה, בהובלת ביבי וטיבי, לא הצליחה להפיל את הממשלה, אבל יחד הם פגעו פגיעה ישירה בביטחון ישראל והפקירו את גבולותיה. ככה נראית פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל. זו הסיבה שהם באופוזיציה, ושם ישארו. מבחינת ביבי, אם הוא לא בשלטון – שהמדינה תעלה באש. הממשלה הזו תתקן את מה שהוא וחבריו עשו".

חברי הרשימה המשותפת צוהלים על נפילת החוק | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, ברך על הפלת החוק: "למרות שבמרצ וברעמ העדיפו להצביע בעד אחדות הממשלה, האיסור הגזעני על איחוד משפחות בוטל. ניצחון לעשרות אלפי משפחות שחיכו קרוב לשני עשורים בשביל הזכות לחיות יחד", כתב עודה.

שר השיכון, זאב אלקין התייחס לתוצאות ההצבעה בנושא חוק האזרחות ואמר: ‏"ברכות לבנימין נתניהו וחברי הגוש שלו. גם לא הצליחו להפיל את הממשלה וגם הפילו את חוק איחוד משפחות ופגעו בבטחון המדינה. מי היה מעלה על הדעת, שגוש נתניהו יביא הישג אדיר עבור הרשימה המשותפת ויהפוך לאידיוט השימושי שלה".

השר אלקין הוסיף ואמר: "פעם היו אומרים: ביבי או טיבי. היום נוצרה ברית חדשה: ביבי וטיבי".

ח״כ יעקב ליצמן: "הלילה הוכח לעם ישראל את מה שאנו יודעים מזה חודש: לממשלה רפורמית שהכריזה מלחמה נגד היהדות וקדשי ישראל אין זכות קיום ואין לה סייעתא דשמיא".

"אין לבנט-לפיד תמיכה ציבורית ואין להם רוב בכנסת. זו קואליציה מסוכנת, הנשענת על קנה רצוץ שאין לה יכולת למשול".

"נאבקנו יחד, יהדות התורה וש״ס, ובמשותף לכל גוש הימין, נגד ממשלת הזדון של בנט-לפיד-ליברמן, ונמשיך להיות אופוזיציה לוחמת נגדה, יום ולילה, עד אשר נפיל אותה במהרה, בעזרת השם".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מוסר בתגובה להצבעה בכנסת כי נפילת החוק היא תחילת מפלתה של ממשלת ישראל: "הצבענו נגד החוק בלב שלם, במיוחד לאחר ההסכמה בין איילת שקד לרע"מ שהייתה מאפשרת פגיעה בביטחון ישראל וכניסת 1600 "פלסטינאים" למדינה.

בן גביר הוסיף: "נפתלי בנט ואיילת שקד מוכרים את מדינת ישראל ומפרים את כל ההבטחות לבוחריהם. ההצבעה היום היא תחילת הסוף הפוליטי של ממשלת בנט – מנסור עבאס".

ח״כ מיקי זוהר כתב: "‏הם הבטיחו להביא את חוק האזרחות "ככתבו וכלשונו", אך גם הפעם לא היתה להם בעיה לשקר ובאישון לילה הם מכרו שוב את ביטחון ישראל למנסור עבאס רק כדי לשרוד בשלטון".

"‏לשמחתנו, הפעם האופורטוניזם נכשל וזכה לכישלון חרוץ. הצדק ניצח. ‏חוק יסוד ההגירה זו התשובה ובע"ה הימין יקדם אותו. נראה אותם".

ח״כ אופיר סופר (הציונות הדתית): "עשינו צעד משמעותי בהפלת הממשלה המסוכנת. בעוד שבועיים נוכל להעביר את חוק יסוד ההגירה שיעשה סדר וישים סוף לחוק איחוד המשפחות המחורר".

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית): "‏הממשלה לא זכתה באמון הכנסת. נקודה. כעת יהיה על איילת שקד לשבת על כל בקשה לאזרחות עד אשר תעלה הצעתנו לחוק יסוד ההגירה ובאמת להגן על מדינת ישראל".



0 תגובות